Portugalilainen kitara

Seuraava projekti on tässä, fado-musiikkiin liittyvä soitin, eli portugalilainen kitara.

Tuli alkukesän kylmien kelien aikaan poikettua Lissabonissa ja kuinka sattuikaan, löytyi soitinkauppa jossa oli tähän tarvittavia osia.

Nyt on peräkappale ja virityskoneisto odottamassa.

Kaulapuita liimailtu yhteen. Kaula on mahonkia ja koristeraidat ruusupuuta ja vaahteraa.

Palaset odottelevat nyt liimausta.

Sivut ja pohja ohennettu 2,5 mm.

Kaulan liimaus menossa.

Lapaan liimattu korvat ja sahattu ylimääräistä puuta pois. Sahattu pala liimataan tuonne kaulan toiseen päähän alimmaiseksi osaksi. Ei yhtään palaa mene hukkaan.

Jigi valmiina että voi jyrsiä paikan virityskoneistolle.

Siinä se nyt on jyrsittynä ja koneisto asettumassa paikoilleen.

Otelaudan muoto on tuollainen, alimmat nauhat menee ääniaukon päälle.

Karkea muotoilu tehty, ensin vannesahalla ja sitten oskilloivalla hiomakoneella jäljet tasaisemmiksi. Nyt alkaa viilaaminen ja siklaaminen ja hiekkapaperilla tasoittelu.

Sivut liimataan tuohon kaulan sivuun eli erillistä kaulablokkia ei ole lainkaan.

Sivut sahattu, niistä jäi ihan mukavat pikku siivut joista voi vaikka joskus tehdä jotain koristuksia, listoja, raitoja. Näille seuraava vaihe on taivutus, pitäisi olla helpompi homma kuin soololovisille kitaroille.

Muotti on ollut myös työn alla jo pidempään. Laitan siitä kuvia kunhan saan sen valmiiksi. Se on aiheuttanut hiukan tavallista enemmän miettimistä koska minulla ei tietenkään ole mitään piirustuksia sellaiseen sisäpuoliseen muottiin jota teen. Miettimistä aiheuttaa eniten se että koska ei ole kaulablokkia niin kaula pitää kiinnittää muottiin sivujen liimauksen ajaksi.

Pohja liimattu, mukavat loimut.

Kansi liimattu. Erittäin tiukat syyt keskellä liitoksen kohdalla, siitä sitten harvenee reunoja kohti.

Muotin osat alkaa valmistua hiljalleen. Peräblokille pitää sahata ja jyrsiä sopivan kokoinen tila jossa se liimataan aikanaan sivuihin. Kaikki osat täytyy vielä liimata ja ruuvata kasaan ja sovittaa lopullisesti. Sivuja kaulaa vasten puristavat palat varsinkin pitää tehdä tarkkaan että sivut liimautuu kaulaan kunnolla. Kaulan saa ruuvattua kiinni muottiin alapuolelta ja sisäpuolelta niin että se pysyy limauksen aikana oikeassa suunnassa ja kaulan kulma kohdallaan.

Peräblokki tehty ja puristuskappaleisiin muotoiltu sivujen liitos kaulaan. Alkaa lähestymään sivujen taivutus. Sitä ennen pitää viimeistellä muottiin ruuvikiinnityspaikat kaulalle.

Kannen rimoitussuunnitelma. Bassopuolella rimojen väli 52 mm ja diskanttipuolella 48 mm.

Pohjan rimoitussuunnitelma.

Kaulan sovitusta muottiin.

Sivut taivuteltu, antaa nyt asettua jonkin aikaa.

Lavan päähän koristeeksi siivut vaahteraa, pähkinäpuuta ja eebenpuuta. Ehkä jonkin koristeenkin upotan eebeniin kunhan ehdin.

Pohjan rimoitus liimattu.

Rosetin paikka olisi siinä.

Ja siinähän se rosetti sitten onkin.

Kannen rimojen liimaus menossa. Rima kerrallaan, kevyttä mukavaa iltapuuhaa. 

Rimat liimattu ja hiukan jo muotoiltukin. Peräblokki liimattu sivuihin. Tästä alkaa rakentamisen mukavin vaihe kun osat alkaa olemaan koottu lopullista kasausta varten. Toki on vielä paljon valmistelua edessä.

Liimalistojen ja pystylistojen liimaus. Pohjan liimalistat voi liimata vasta kun kansi on liimattu, muuten ei lähde muotti ulos kopasta. Muottiin pitää nyt tehdä lovet noita pystylistoja varten että sen saa paikoilleen. Koska tässä on niin lyhyt kaula että sopivaa kaularautaa ei löytynyt niin päätin laittaa vain hiilikuitua tukemaan kaulaa.

Kannen liimaus menossa koululla. Onneksi opistolla on noita puisia puristimia riittävästi. Niin kalliita että ei olisi varaa ostaa noin montaa pelkästään kotikäyttöön.

Nyt vuorostaan pohjan liimalistat paikoilleen kun kansi on liimattu ja muotti on saatu ulos.

Sellakalla käsitelty sisäpinnat, alkaa valmistautuminen pohjan liimaamiseen.

Otelautamerkit paikoillaan. Sekoitus 3, 4, 5, ja 6 mm merkkejä.

Pohja liimattu. Ehdin kuin ehdinkin tämän kevään aikana. Enää yksi ilta koululla jäljellä.

Alkaa näyttämään jo hiukan siltä mitä siitä pitikin tulla. Kevään viimeisenä hommana on yrittää saada aikaan kiila otelaudan ja kannen väliin. Kaulassa on parin asteen kulma joten kiilaa tarvitaan. Talla on sahattu hirven reisiluusta jonka sain työkaveriltani.

Pohjassa hieno loimukuvio. Laitoin pari kerrosta sellakkaa suojaksi kesän yli.

Syksy on saapunut ja hommat jatkuu. Otelauta on saanut nauhat ja reunalistojen liimaus on alkanut.

Otelauta liimattu kiinni ja samoin yläreunan listat. Listoituksen liimaus kopan alareunaan seuraavaksi. Sitten alkaa kaulan muotoilu.

 

Alareunan listat liimattu loppuun. Paljon pientä näpertelyä listojen kanssa.

Virityskoneisto alkaa olla sovitettu paikoilleen. Lapaviilukin tuli sitten laitettua. Samaa puuta kuin sivut. Kaula alkaa myös olla muotoiltu käteen sopivaksi. Pian alkaa huokosten täyttö.

 

Huokosten täyttö ensimmäisten sellakkakerrosten jälkeen.

Työkalu jolla saa kielten päihin lenkit. Kielissä on toisessa päässä valmiiksi lenkit mutta koska portugalilaisia kitaroita on kaksi mallia joissa on eri mensuuri (Lisboa 440 mm/Coimbra 470 mm) niin toiseen päähän pitää lenkki tehdä itse. Työkalu löytyi samasta kaupasta kuin muut metalliset osat tähän kitaraan.

 

Tässä alkaa olla soitin sitten melko valmis.

Sivujen loimu erottuu hyvin kuvassa.

Tällainen siitä tuli. Mensuuri on Lisboa-mallin mukainen 440 mm. Kokonaispituus on noin 84 cm.

Viritys on paksummasta päästä aloittaen D - A - B - E - A - B. Ohuimmat kielet on .009/.009 ja paksuin pari .018/.036. Kolme ensimmäistä viritetään samaan korkeuteen ja kolmessa muussa on oktaavin ero.

 

 

[Simo] [Soittimet] [Jouhikko] [Rickenbacker] [Simobacker] [Telecaster] [Gretsch] [Jazz archtop] [Portugalilainen  kitara] [Selmer Maccaferri] [Dreadnought] [Stratocaster] [Jolana] [Valokuvaus] [Tietokone] [Ylösten suku] [Uutisia] [Simo (English)]

Copyright © 2011 Simo Ylönen