Gretsch

Tämä projekti onkin sitten jo ihan eri luokkaa. Aloitin tämän kitaran tekemisen marraskuussa 2011.

Tähän pitää tehdä muotteja ja erilaisia apulaitteita joissa esimerkiksi kantta ja pohjaa voi muotoilla.

 

Gretsch 6120. Tämän mallinen kitara pitäisi saada aikaiseksi. Gretsch on tehty laminointitekniikalla eli liimaamalla viiluja päällekkäin, ja kokonaan vaahterasta.

Chet Atkins oli 50-luvulla Gretschin tehtaan kanssa suunnittelemassa tätä kitaraa.

Duane Eddy ja Eddie Cochran käyttivät tällaista kitaraa. Eddie vaihtoi omassa soittimessaan etumikiksi Gibsonin P90:n. Hän piti itse jatsahtavasta soundista vaikka suuntautuikin omassa musiikissaan rokkiin ja rockabillyyn enemmän. Hän myös poisti kultamaalit plektrasuojan alta niin että siitä tuli läpinäkyvä.

Kuten jo todettu aikaisemmissakin soittimissa, sapluunoista kaikki alkaa. Tähän pitää tehdä ensiksikin mallit soittimen puoliskoista ja sitten niiden avulla muotin ensimmäiset  osat. Kun ne on valmiit ja muoto tyydyttää niin sitten niitä monistetaan muutama kappale jotka sitten kiinnitetään päällekkäin  jotta saadaan lähes soittimen korkuinen muotti. Kolme tuollaista MDF-levyä riittänee, niistä saa noin 6 cm korkean muotin. Kitaran sivut tulevat olemaan noin 7 cm korkeat.

Muotti alkaa siitä pikku hiljaa valmistua. Sapluunat sopii jo sisään ilman ongelmia. Laitoin tuollaiset pikalukitsimet päihin ja puutappiohjaimet niin että muotti pitää muotonsa.

Puristinosat valmiina sivujen muotoiluun, vanttiruuveja ja 6mm kierretankoa.

Työstöalusta kannen ja pohjan muotoiluun. Tulee olemaan todennäköisesti kova homma höylätä ja hioa kansi ja pohja muotoihinsa.

Kantta ja pohjaa sivuihin liimattaessa puristukseen tarvittava apulaite.

Osat ovatkin jo hankittuna. Schallerin rullatalla ja lukittavat virittimet, kummastakin pitäisi olla apua kitarassa jossa on vibra. Gretscin alkuperäiset ja todella painavat potikannupit. 14” kaularauta. Bigsby B6 vibrakampi. Ja tietenkin Gretschin omat yksikelaiset Dynasonic mikit.

Pohjan ja kannen muotoilun sapluunat ovat valmiita. Poikittaiset muodot on haettu Benedetton 17” piirustuksista pienentämällä ne vastaamaan 15,5” kokoa, pituussuuntaiset muodot on netistä löytyneistä piirustuksista, Benedetton pituussuuntaiset muodot ei tähän soittimeen käy. Lapamalli on myös valmis.

 

Alkuperäinen Gretsch on tehty laminoidusta vaahterasta kokonaan  eli kansi, pohja ja sivut on liimattu yhden millin paksuisesta viilusta. Sellainen ei oikein tässä nyt onnistu joten tämä tehdään kuten kaarevakantinen kitara (jazz-kitara) yleensä tehdään, kokopuusta.

Tässä on alkutilanne, eli puut. Oikeassa ylänurkassa pohja, alempana kansi. Pitkät vaaleat puut on sivut, ja lyhyemmät siitä vasemmalle on kaulan osat, kaulan keskelle tulee ruusupuinen raita. Kansi on kuusta. Kaula, sivut ja pohja ovat vaahteraa. Musta puu on eebenpuuta, siitä tulee otelauta. Pienempi, tummempi ruusupuu tulee koristamaan lapaa. Pidemmästä ruusupuusta tulee kaulaan koristeraidat. Muut osat kopan sisälle tulevia osia. Puut ostin erään soitinvalmistajan kautta.

Liimauksen ja muotoon sahauksen jälkeen näkyy kuinka kannen syyt menee hienosti pystyssä ja tasaisin välein niin kuin pitää.

Ensin muotoillaan ulkopuolen pinnat, mittareikien avulla tietää milloin on höylätty tarpeeksi.

Seuraavaksi sisäpuolien kovertaminen, on niissä aika paljon poistettavaa puuta vaikka poraa noinkin paljon reikiä. On pikkuhöylillä iso urakka.

Noin ne alkaa muodot näkyä. Mutta  höyläämistä ja siklaamista ja hiomista riittää. Melkein puolet syksyn tunneista koululla meni muotoilun kanssa.

Koristeiden sahaamista kun muuta kotona tehtävää sopivaa hommaa ei ollut.

Puutavaraa on tullut sahailtua.

Kaulasta tulee viisiosainen, kolme paksumpaa siivua vaahteraa ja kaksi ohutta ruusupuuviilua koristeeksi. Gretsh ei tehnyt kaulaa ihan näin mutta koska hankitun puutavaran paksuus hiukan säätelee asioita niin päädyin tällaiseen malliin. Kaulan jatko-osaan teen myös samanlaiset raidat.

Kaulapuuta oli sen verran että ennen kuin tein siitä nuo kolme varsinaista kaulan osaa, sahasin siitä ohuen palan irti ja siitä teen sitten muun muassa plektrasuojan ja kaularaudan peitepalan, alkuperäistä matkien tuollaisen luodin muotoisen, ei sellaista kuin tämän sivun alussa olevassa kuvassa vaan sellainen kuin oli vaikkapa Eddie Cochranin vuoden -55 mallissa.

Kannen sisäpuoliset tukipuut sahattu, pian alkaa myös niiden tarkempi sovitus. F-aukkojen sahauksen alkureiät tehty.

Vuorossa f-aukkojen sahaus ja oikeaan muotoon viilaaminen ja hiominen ennen kuin niihin tulee koristelistat.

Ja siinä ne sitten on valmiina, listat asetonilla limattuina.

Kitaran sisään tulevia osia. Nuo neljä tassua kun liimataan kitaran pohjaan kiinni niin ei soittimesta juuri enää akustisesti ääntä tule, mutta sähkökitarahan tämä onkin ja tuo rakenne estää ‘kiertämisen’. Ja lisäksi siitä saadaan niin sanottua sustainia eli kestoa ääneen. Pitkien tukirimojen hiominen muotoon vasta alkuvaiheessa ja tassut on aivan liian pitkät tässä vaiheessa.

Kaulan osat liimattu kasaan ja samoin kaulan jatkopala. Kaulan pyrstöliitos on tarkka homma. Kaulan jatkekin laitetaan kiinni pyrstöliitoksella. Tässä ei mennä helpoimman mukaan, olisi ollut paljon helpompaa tehdä suora liitos.

Kaularaudan aukon suojaksi tein tuollaisen puisen kapistuksen. Siihen sai koristeraidat tekemällä sen liimaamalla yhteen kahden paksumman vaahterapalan väliin kaksi tummaa ja yhden vaalean viilun. Ja lopuksi kun siklasin reunat kalteviksi niin raidat tuli näkyviin. Lapaviiluun ei voi laittaa Gretschin nimeä niin laitan nyt sitten tämän nimeksi Simo, saatan aloittaa ihan sarjan. Sitten voin ainakin soittaa ihan simona Simoa.

Tilasin ja sain taivutusraudan ja eikun harjoittelemaan ensin pätkällä loimuvaahteraa. Harjoittelin tuon soololoven paikan jyrkät mutkat. Ihan hyvin toimi rauta, ei polttanut ja alumiinistakaan ei lähtenyt kovin pitkään tummia jälkiä vaaleaan puuhun. Sitten vaan rohkeasti oikeitten sivujen kimppuun ja siinä ne nyt on muotissa asettumassa.

Syksyn viimeisenä iltana (siis koululla) sain höylättyä eebenpuisen otelaudan oikeaan paksuuteen ja tein kuusesta blokit kaulan liitokseen ja kitaran perään. Samoin kuusesta tein sivuihin tuollaisia ohuita pystytukia.

Kaikki osat alkaa olla jonkinlaisessa vaiheessa liimauksen alkua odotellessa. Tähän asti homma on ollut erillisten palikoiden kanssa puuhastelua, nyt alkaa vaihe jossa paloista aletaan kokoamaan soitinta. Kaulassa on tietenkin eniten tehtävää, nauhaurat otelautaan, otelaudan muotoon sahaaminen, koristelistat ja lopuksi vielä nauhat. Kaulan jatkopalan liimaus ja höylääminen tasaiseksi liitoksesta eteenpäin. Kaularaudalle pitää jyrsiä ura otelaudan alle. Aikanaan sitten kaulan liittäminen itse kitaran runkoon. Mikkejä varten pitää tehdä kaksi aukkoa kanteen jossain välissä. Hommaa riittää koko kevääksi.

Voin liimata aluksi tuon peräblokin kunhan katkaisen sivut oikeilta kohdilta niin että saumasta tulee siisti. Noita ruskeita (mahonki) listoja ja pystytukia pääsen liimailemaan sen jälkeen.

Sain eilen sähköpostia että jo lähes vuosi sitten tilaamaani pylväsporakoneeseen tulevaa terää (Safe-T-Planer), se on vähän kuin jyrsinterä jolla voi höylätä, on saatu viimein varastoon ja toimitus lähtee postiin, saan sen noin parin viikon päästä. Sillä terällä pitäisi kaulan paksuus saada höylättyä tarkasti kohdalleen. Meinasi jo välillä usko mennä koko toimitukseen. Samasta terästä olisi ollut jo iloa kun tasoittelin kannen ja pohja reunoja.

Peräblokki liimattu paikalleen, samoin listat ja pystytuet. Pystytukien päälle vielä lisätty ohennetut palaset listapuuta, pääasiassa kauneussyistä, mutta kyllähän se lisää hieman liimapintaakin. Kaulablokki teipattuna paikalleen kuvan ajaksi.

Nauhaurat sahattu ja otelaudan leveys mitoitettu niin että reunalistojan kanssa tulee leveys kohdalleen, vuorossa neo-klassisten otelautamerkintöjen jyrsintä.

Otelaudan reunalistat ja merkit liimattu. Soittimen sisään tulevat osat sovituksessa. Pohjaa ei ole vielä liimattu sivuihin kiinni.

Kaularauta upotettu paikoilleen ja lapaan tulevat levennykset liimauksessa. Kaulan valmistus kulkee omaa polkuaan ja koppa omaansa.

Sisäpuolet käsitelty sellakalla ja seteli liimattu pohjalle. Paksut tukikaaret liimattu pohjaan kiinni ja pitkittäiset tuet liimattu kanteen, samoin kanteen tehty tarvittavat aukot mikeille ja reikiä potikoille ja kytkimelle. Kansi on siis valmiina liimaukseen.

Ja liimaus onnistui hyvin. Koppa kasassa, jäljellä tällä osastolla lisää hankalia hommia, kaulan liitos ja reunalistat lapaan ja koppaan.

Tein työkalun kaulaliitosta varten, tällä saa katsottua tuleeko kaula kitaran keskilinjan suuntaiseksi ja jos ei niin tietääpä ainakin suunnan mihin se sojottaa. Tein taltalla viivaimen levyiset urat kahteen vaahteran palaseen ja liimasin toiset päälle, kaulan sivuille tulevat ohjurit tein jatkomuttereilla. Kaulan asettumista olisi tietysti voinut katsoa viivaimen päässä olevasta reiästä mutta laitoin siihen tuollaisen kynnen jonka pitäisi asettua keskilinjaan kun se laskeutuu kitaran kannelle.

Liitos alkaa olla lähes valmis, ennen viimeistelyä on vuorossa reunalistojen laitto. Urapiirtimellä tehty jo viilto reunaan että jyrsiessä ei lähtisi puuta sieltä mistä sitä ei ole tarkoitus poistaa. Nauhatkin pitää laittaa ennen kuin kaula lopulta liimataan kiinni.

Reunalistojen liimaus menossa.

Reunalistat liimattuna. Ensin liimasin kannen puolelle musta-valko-mustan listan ja sitten sivulle leveän valkoisen johon olin liimannut reunaan etukäteen musta-valko-mustan osan. Soittimesta tulee vaalea (honey burst), siksi listojen reunassa ensimmäisenä musta.

Samoin lapaan laitettu koristeet paikoilleen. Lavassa taas toimii valko-musta-valko kuvio koska lapa on tumma.

Taas tuli tehtyä yksi apulaite, tuollainen B&D:n penkkiin laitettava kaulan muotoilussa auttava teline johon kaulan saa tulevasti kiinni. Säädettävällä lapakulmalla, eli tällä voi jatkossa muotoilla kauloja joissa ei tarvitse olla sama kulma. Kaulan muotoilu on alkanut. Otelautaan on jo laitettu nauhatkin kiinni.

Plektrasuojasta tuli tällainen, samaa vaahteraa kuin kaula. Kaupan on aitoja Gretsch-pleksejä mutta ne on muotoiltu niille uudemmille Filter’Tron-mikeille. Mutta kun minä halusin nämä kuvassa olevat alkuperäisemmät yksikelaiset niin siksi piti tehdä itse tuokin osa. Seuraavaksi pitäisi tehdä noiden mikkien alle sellaiset korotuspalat joiden alapuoli muotoillaan kitaran kaarevan kannen mukaan että mikit istuu kauniisti paikoillaan.

Mikkien alle tehty ruusupuusta korotuspalat. Satula muotoiltu alustavasti niin että se mahtuu koloonsa mutta ei ole vielä liimattu paikoilleen. Kaularaudan kolon peitelevyä pitää ohentaa että kielet ei ota siihen kiinni. Nyt alkaa hiominen. Ja sitä riittää. Kuten tiedetään lopputulos on aina juuri niin hyvä kuin pohjatyöt, pitää saada kaikki epätasaisuudet pois ja muutamat pikku rakoset reunalistojen liimasaumoissa täytettyä.

Lakkaus alkaa keväällä 2013. Vei puolitoista vuotta kaiken kaikkiaan päästä tähän vaiheeseen.

Lakkaus on alkanut, välihionta edessä.

 

 

Jatkuu....

 

[Simo] [Soittimet] [Jouhikko] [Rickenbacker] [Simobacker] [Telecaster] [Gretsch] [Jazz archtop] [Portugalilainen  kitara] [Selmer Maccaferri] [Dreadnought] [Stratocaster] [Jolana] [Valokuvaus] [Tietokone] [Ylösten suku] [Uutisia] [Simo (English)]

Copyright © 2011 Simo Ylönen